Onderwijs als basis; organiseren, innoveren en coachen
Vele jaren ben ik in het onderwijs werkzaam geweest. Op jonge leeftijd werd ik directeur van een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs. Dit legde de basis voor mijn verdere loopbaan en mijn passie om organisatie, mensen en inhoud zo met elkaar te verbinden dat met werkplezier prestaties worden geleverd.
Via verschillende leraar-, management- en directiefuncties binnen basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal voortgezet onderwijs werd ik manager, en later directielid, bij een innovatief expertisecentrum gericht op speciaal en voortgezet speciaal onderwijs. Hier werkte ik op verschillende gebieden aan beleids- en organisatieontwikkeling, zoals passend onderwijs, teamgericht werken, ontwikkelingsgericht personeelsbeleid, alternatieve vormen voor speciaal onderwijs en kwaliteitsbeleid. Ook was ik projectleider voor verschillende projecten en interne coach voor professionals en het middenmanagement.
Brede interesse en handen uit de mouwen mentaliteit
Als bestuurslid heb ik met het bestuur een kinderdagverblijf opgezet. Toen het kinderdagverblijf eerder open ging heb ik als manager a.i. het kinderdagverblijf opgestart. Als senior consultant bij een onderwijsadviesbureau voerde ik opdrachten en trainingen uit op het gebied van strategisch beleid, passend onderwijs, personeelsbeleid en projectmanagement. Ook heb ik bij een gemeente gewerkt als programmamanager inburgering. In deze functie heb ik de projectorganisatie opgezet, het programma ontwikkeld en succesvol uitgevoerd. Eind 2008 besloot ik om als zelfstandig ondernemer de uitdaging aan te gaan. Berend was een feit. Als eigenaar van Berend heb ik met plezier vele opdrachten mogen uitvoeren op het gebied van interim-management (o.a. directiefuncties binnen onderwijs- en sportorganisaties en in beleidsfuncties binnen lokale overheden), project- en programmamanagement (o.a. preventief armoedebeleid en passend onderwijs), coaching (individuele- en teamtrajecten), scholing (teamontwikkeling, gedeeld leiderschap, communicatie) en advies (o.a. onderwijsbeleid, gemeentelijk beleid, procesondersteuning).
Koppeling tussen praktijk en theorie
Tijdens mijn loopbaan was ik altijd al zeer gericht op ontwikkeling en volgde verschillende studies en scholingen, o.a. op het gebied van management, personeelsbeleid, speciaal onderwijs, pedagogiek, coaching, marketing en projectmanagement. Deze leiden uiteindelijk tot een studie Bestuurs- en organisatiewetenschappen aan de Universiteit van Utrecht, waar ik in 2005 succesvol afstudeerde op een onderzoek naar interne communicatie. Daarna ben ik niet stil blijven zitten en volgde ik scholingen op het gebied van NLP, TA, teamontwikkeling en management. Mijn werkervaring en de opgedane kennis en vaardigheden geven mij de mogelijkheid om de koppeling te maken tussen theorie en praktijk.
Typering
De mensen die met mij samenwerkten typeren mij als volgt:
Competenties: analytisch, georganiseerd, communicatief, creatief en flexibel.
Speerpunten: resultaat, communicatie, organisatieverandering en benutten talenten in organisaties.
Talenten: energiek, onafhankelijk denker, bindend vermogen, gevoel voor humor en ambitieus.