• "Op de Droomspiegel in Almere Poort heeft Ingrid de opdracht gekregen om te onderzoeken waar onze leerkrachten hulp nodig hebben. Zij heeft onderzocht waar de...
    Marije van Tol, adjunct-directeur De Droomspiegel (2018)
  • “Twee keer een langer traject met Ingrid gedaan. 5 jaar geleden het preventief armoedebeleid en dit jaar in het kader van de Lokaal educatieve Agenda,...
    F. Nilsen, Strategisch beleidsmedewerker Onderwijs Arbeidsmarkt
  • Ingrid werd in juni 2013 de interim directeur van basisschool De Sluis in Lelystad. In de weken tot de zomervakantie was haar opdracht om het...
    Anita Rasker Adjunct directeur
  • "Sprankelend en met doorleefde ervaring gaf Ingrid als waarnemend directeur leiding op onze school. Haar begeleiding was o.a. gericht op cultuurinterventies en structuur. Zijzelf was...
    Nicoline Net, leerkracht, onderbouwcoördinator en MT-lid Mgr. Zwijsenschool (2020)
  • Ingrid heeft haar steentje meer dan bijgedragen in het neerzetten van een pilot ‘ondersteuning bieden aan het regulier onderwijs’ door een samenwerking tussen 4 scholen...
    Loe Leplaa, directeur De Optimist
  • “Binnen onze organisatie heeft Ingrid verschillende activiteiten ondersteund.  Zij is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van Passend Onderwijs in de Wijk. Aanpak en opzet...
    Ruud Pet, directeur bestuurder Passend Onderwijs Almere
  • "Ik ken Ingrid als een integer persoon met een brede kennis. Die eigenschappen hebben mij doen besluiten Ingrids expertise te vragen op onze snel groeiende...
    Bianca Mahabier, directeur OBS De Dukdalf (2020)
  • "Bij het aanpakken van (preventief) armoedebeleid in Lelystad is Ingrid een stimulerende motor. Ze weet elke keer nieuwe verbindingen tussen organisaties en mensen te leggen....
    Wilma Kuiper, directeur Stichting CliP” (2011)
  • “Een aantal jaar geleden ben ik in contact gekomen met Ingrid Bruin als persoonlijke coach en begeleider voor een schoolverbetertraject. De begeleiding van dit verbetertraject...
    Jessica Laagwater, directeur OBS De Boeier
  • “Berend is voor mij als ‘een luchtfoto van een (maïs)doolhof’. Berend heeft mij de verschillende wegen laten zien maar laat je zelf de route zoeken....
    Petra Walinga, docent voortgezet speciaal onderwijs (2011)
Over mij

Onderwijs als basis; organiseren, innoveren en coachen

Vele jaren ben ik in het onderwijs werkzaam geweest. Op jonge leeftijd werd ik directeur van een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs. Dit legde de basis voor mijn verdere loopbaan en mijn passie om organisatie, mensen en inhoud zo met elkaar te verbinden dat met werkplezier prestaties worden geleverd.

Via verschillende leraar-, management- en directiefuncties binnen basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal voortgezet onderwijs werd ik manager, en later directielid, bij een innovatief expertisecentrum gericht op speciaal en voortgezet speciaal onderwijs. Hier werkte ik op verschillende gebieden aan beleids- en organisatieontwikkeling, zoals passend onderwijs, teamgericht werken, ontwikkelingsgericht personeelsbeleid, alternatieve vormen voor speciaal onderwijs en kwaliteitsbeleid. Ook was ik projectleider voor verschillende projecten en interne coach voor professionals en het middenmanagement.

Brede interesse en handen uit de mouwen mentaliteit

Als bestuurslid heb ik met het bestuur een kinderdagverblijf opgezet. Toen het kinderdagverblijf eerder open ging heb ik als manager a.i. het kinderdagverblijf opgestart. Als senior consultant bij een onderwijsadviesbureau voerde ik opdrachten en trainingen uit op het gebied van strategisch beleid, passend onderwijs, personeelsbeleid en projectmanagement.  Ook heb ik bij een gemeente gewerkt als programmamanager inburgering. In deze functie heb ik de projectorganisatie opgezet, het programma ontwikkeld en succesvol uitgevoerd. Eind 2008 besloot ik om als zelfstandig ondernemer de uitdaging aan te gaan. Berend was een feit.  Als eigenaar van Berend heb ik met plezier vele opdrachten mogen uitvoeren op het gebied van interim-management (o.a. directiefuncties  binnen onderwijs- en sportorganisaties en in beleidsfuncties binnen lokale overheden), project- en programmamanagement (o.a. preventief armoedebeleid en passend onderwijs), coaching (individuele- en teamtrajecten), scholing (teamontwikkeling, gedeeld leiderschap, communicatie) en advies (o.a. onderwijsbeleid, gemeentelijk beleid, procesondersteuning).

Koppeling tussen praktijk en theorie

Tijdens mijn loopbaan was ik altijd al zeer gericht op ontwikkeling en volgde verschillende studies en scholingen, o.a. op het gebied van management, personeelsbeleid, speciaal onderwijs, pedagogiek, coaching, marketing en projectmanagement. Deze leiden uiteindelijk tot een studie Bestuurs- en organisatiewetenschappen aan de Universiteit van Utrecht, waar ik in 2005 succesvol afstudeerde op een onderzoek naar interne communicatie. Daarna ben ik niet stil blijven zitten en volgde ik  scholingen op het gebied van NLP, TA, teamontwikkeling en management. Mijn werkervaring en de opgedane kennis en vaardigheden geven mij de mogelijkheid om de koppeling te maken tussen theorie en praktijk.

Typering

De mensen die met mij samenwerkten typeren mij als volgt:

Competenties: analytisch, georganiseerd, communicatief, creatief en flexibel.

Speerpunten: resultaat, communicatie, organisatieverandering en benutten talenten in organisaties.

Talenten: energiek, onafhankelijk denker, bindend vermogen, gevoel voor humor en ambitieus.